Cookies

Vi i BNP Paribas Cardif bruker cookies på vår webside for å huske dine valg. Ved å trykke på "Continue" samtykker du til å bruke cookies. For å lese mer om cookies, trykk på "learn more".

Råd om ID-tyveri

BNP Paribas Cardif

 

Det finnes ingen sikre tall på hvor mange nordmenn som rammes av ID-tyveri hvert år, men så mange som 230 000 privatpersoner har oppgitt at de har vært offer for ID-tyveri de siste årene (NorSIS).

ID-tyveri er derfor et økende samfunnsproblem i Norge. Det er derfor viktig å ta forholdsregler og handle raskt dersom du blir rammet.

ID-tyveri kan skje både digitalt og i tradisjonell form som for eksempel at noen fysisk stjeler posten din. Vi har laget noen råd om hvordan du kan forebygge ID-tyveri, tegn på at du er rammet, og hva du kan gjøre etter at du har blitt utsatt for et ID-tyveri.    

 

Hva er ID-tyveri?

ID-tyveri er når noen benytter seg av ditt identifikasjonsbevis (pass, førerkort, bankkort) for å ta opp et lån, kreditt, kjøpe mobiltelefoner eller andre varer eller tjenester med den hensikt å begå svindel eller kriminell handling.

 

Om ditt kredittkort er skimmet eller kopiert så er ikke dette et ID-tyveri – dette regnes som tyveri, en annen alvorlig kriminell handling. At noen legger ut uautoriserte bilder av deg på nettet, sosiale medier osv, er heller ikke ID-tyveri, selv om mange kan oppleve det som et ID-tyveri. Tips til hvordan du kan håndere slike hendelser finner du under avsnittet Forskjellige typer tyveri

 

Hvordan forebygge ID-tyveri?

Du kan forebygge ID-tyveri ved å beskytte kildene en person/kriminell bruker for å utføre ID-tyveriet.

PC og Mobil

  • Ikke del personopplysninger og ferieplaner i sosiale medier og ikke godkjenn venneforespørsler fra ukjente
  • Ha kontroll på dine passord og sikkerhetsinstrumenter mot tjenester som bank, BankID eller andre ID-løsninger. Det er viktig å ta vare på innloggingsinformasjon og ha et system for å finne dette igjen
  • Sikre kontoene dine med både brukernavn/passord og SMS-kode. Bruk ulike passord til forskjellige nettsider
  • Klikk aldri på linker i e-post fra avsendere du tilsynelatende kjenner for å legge inn personlig informasjon. Dette kan være et forsøk på phising. Dersom du skal sende personlig informasjon til en virksomhet du kjenner, bør du være helt sikker på at den kommer til riktig mottaker
  • Installer antivirusprogram
  • Logg ut av alle applikasjoner når du er ferdig, spesielt bankapplikasjoner og andre steder der du har finansiell informasjon
  • Styr unna "romancescam". Falske romanser er et nytt svindelkonsept som har vokst frem de siste årene. Dersom du blir kontaktet av en ukjent person via e-post eller inne i et internettsamfunn, som ønsker å knytte kontakt og ber om penger av deg, burde du bryte kontakten med det samme. Meld også ifra til administrator av nettsiden 
  • Vær kritisk dersom en ukjent person ringer fra utlandet eller et selskap du ikke har vært i kontakt med. Ikke oppgi personlig informasjon dersom de ber om det. Eksempel på dette er salg av Office-pakker eller Microsoft som ber deg om å laste ned program på datamaskinen fordi du angivelig har problemer med maskinen.

Post

  • Lås postkassen din
  • Be personer du stoler på hente posten når du er borte
  • Åpne all post selv om du ikke kjenner avsender
  • Makuler brev og andre papirer som viser personlig informasjon og kort- og kontoopplysninger
  • Pass på når du bytter bostedsadresse (permanent eller midlertidig). Post som kan utnyttes for ID-tyveri kan fremdeles komme til den gamle adressen    

Les mer om hvordan du kan forebygge ID-tyveri på Norsk senter for informasjonssikrings nettsider 

 

Hvordan oppdage at du er utsatt for ID-tyveri?

Det er viktig å være oppmerksom på signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. For å begrense potensielle skader,  bør du reagere raskt hvis du har mistanke om ID-Tyveri.

  • Kontakt banken ved mistanke om at kodebrikken til din nettbank, BankID eller kort med legitimasjon er på avveie
  • Reager om du ikke mottar post du pleier å motta, eller at det kommer senere enn det pleier
  • Reager om du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det
  • Reager om du mottar varsel om adresseendring
  • Reager om du mottar uvanlige telefonsamtaler eller meldinger der personen ønsker at du bekrefter  din identitet
  • Reager om du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
  • Kontroller kontoutskrifter fra din bank, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner    

 

Hva gjør du om du har blitt utsatt for et ID-tyveri?

 

1. Finn ut hva ID-tyven(e) har gjort og rydd opp

Hva er forsvunnet/misbrukt av informasjon og identitetsdokumenter? Hvordan ble du oppmerksom på problemet? Skriv ned alt så detaljert som mulig.

Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av ID-tyveriet. Det er viktig å samle informasjon om hva som har skjedd før du anmelder forholdet til Politiet. Du bør særlig sørge for å:

  • Varsle alle dine bank-og kredittkortforbindelser
  • Sperre alle kort som kan være omfattet av ID-tyveriet
  • Varsle ditt forsikringsselskap
  • Varsle telefonselskap    


2. Anmeld forholdet til Politiet

Dette må du gjøre ved å gå til ditt lokale politikontor og fylle ut et skjema. Vær forberedt på at dette ikke vil føre noen vei rent strafferettslig, men det er viktig å ha anmeldt forholdet da dette ofte er en forutsetning for å få hjelp fra eventuelle forsikringer og få erstatninger fra banken din.

 

3. Be om frivillig sperre av kreditt

Når ID-tyven(e) bestiller abonnementer, bankkort eller liknende i ditt navn, vil din kredittverdighet automatisk bli sjekket. Ved å frivillig sperre kreditten din kan du sørge for at ID-tyvene ikke får bestilt noe i ditt navn. Se her for informasjon om hvor du kan sperre din kreditt.

Det kan oppleves som en ulempe å frivillig sperre kreditten din, for eksempel i forbindelse med søknad om boliglån e.l. I slike tilfeller er det imidlertid fullt mulig å oppheve sperren for deretter å sette en ny sperre når søknadsprosessen er ferdig. 

 

4. Følg svært nøye med

Sjekk posten, nettbanken og nettet ofte. Er det noe du reagerer på så følg samme tiltak som beskrevet her. Det er også et faresignal om du ikke mottar post,  for det kan være et signal om at ID-tyvene kan ha endret adressen din. Det er normalt vanskelig for uvedkommende å endre adresse din, men du kan sperre for adresseendringer ved å kontakte Posten.